Tuesday 5 February 2013

::Asam Pedas Sejati Melaka::



Assalamualaikum..

Saya ni tak la minat sangat makan asam pedas.. Ada satu hari ni, abang saya belanja makan kat Kedai Asam Pedas Melaka Sejati.. Wow!! Masa tu saya perli abang saya.. "adik masak tak sedap ke??" Huhuhu.. Dia pun jawab tuk ambil hati saya.. "Adik masak memang sedap.. Tapi hari ni bagi adik rehat sikit.. biar orang lain masakkan.." Ceh, ada je jawapan dia kannn.. 



Ini la kedainya.. Terletak di Kg. Pandan, Kuala Lumpur.. Kedainya tak la besar mana pun.. Kecik je.. Suasana pun biasa-biasa.. Dalam hati "Kalau popular dan sedap, takkan tak renovate kedai cantik-cantik" ish, tapi bila difikirkan semula, "dont judge a book by its cover.." Huhuhu.. Kedai ni dibuka Isnin hingga Ahad (Ditutup pada hari Jumaat).. Waktu Perkhidmatan pula 12 Tengahari hingga 4 Petang.. Disambung semula jam 7.00 Malam hingga 12 Tengahmalam..


Masuk je kedai tu, kita pilih ikan.. Masa datang ni, ikan dah banyak habis.. Ada ikan pari, ikan tenggiri, ikan merah dan lain-lain (lupa nama ikan tu sebenarnya.. Hahaha).. Dah pilih, bagi kat pekerja kedai..


Masa dah bagi ikan tu, boleh order menu tambahan iaitu telur dadar, ikan masin, ayam goreng atau burung puyuh goreng. Jika nak ikan tu digoreng pun boleh juga..


Bila dah duduk, pekerja akan hidang nasi, sambal belacan, telur masin dan sedikit ulam. Kami pergi tu dalam jam 1.15 Petang.. Ada la beberapa pelanggan masa tu.. Tengah menunggu, tiba-tiba kedai jadi penuh dengan pelanggan.. Erk, memang sedap la agaknya.. Abang saya beritahu, kedai ni memang selalu penuh..


Tadaaa.. dah siap pun asam pedas.. Berasap-asap masa sampai di meja.. Masa ni kami order asam pedas ikan pari.. Hmm, dari 5 bintang, saya bagi 4.. Sedap juga rupanya.. Bagi saya dan abang saya la kan.. Hehehe.. Harga bagi saya biasa-biasa je (sbb abang bayar).. Eh, tak.. serius.. memang berpatutan la..

Kalau tanya abang saya, "antara adik punya dengan kedai ni, mana sedap??"

Dia akan jawab.. "Lebih kurang sama je.."

Ceh, jawapan selamat..

Babai..





No comments:

Post a Comment