Monday 17 June 2013

Kicap Oh Kicap..

Assalamualaikum.. 

Tengahari semalam saya buat ketam masak lemak sebagai hidangan makan sekeluarga.. Teringgin pula nak makan ketam.. Walaupun bulan belum mengambang sekarang, teringin punya pasal, beli juga ketam.. Selain tu ada juga buat sayur campur dan ikan tenggiri goreng..

Kisah terjadi bila malam menjelma.. Ketam tinggal seekor sahaja untuk 3 orang makan.. Tetapi masih ada ikan tenggiri goreng 3 keping.. Saya pun buat keputusan nak buat masak kicap..

Saya mengambil sebiji bawang besar..cili merah..asam jawa.. Ketika perahan asam jawa dimasak bersama ikan, saya mencari-cari kicap.. Saya jumpa sebotol kicap yang dibotolnya ada banyak gambar kacang soya.. Tiba-tiba mak saya berkata sambil membuka peti ais..


Mak : adik nak kicap soya ke kicap kipas..
Saya : Kicap kipas tu manis ke masin..
Mak : kicap manis

Masa tu saya belek label dibotol kicap saya pegang (yg bergambar kacang soya).. Kicap itu juga adalah kicap manis..

Saya : Eh, sama je la mak..dua-dua kicap manis..
Mak : Tak.. tu kicap soya.. ni kicap manis..
Saya : Alahai maknyeeeee.. semua kicap dibuat daripada soya.. cuma beza masin, manis dengan pekat je.. Huhuhu..
Mak : Oh... ye ke..


Dan akhirnya ikan tenggiri masak kicap saya pun siap.. Mak..Mak.. ish..


Babai..

1 comment: